Tuesday, November 5, 2013

Facebooki pikad küüned

Facebook on viimaste aastate jooksul saanud üheks kõige tuntumaks brändiks - sinist püstist pöialt tuntakse juba pea sama kaugelt kui McDonaldsi kuldset M-i.

Täiesti juhuslikult sattusin eile ETV pealt vaatama saadet Facebooki mõjudest ning täna käisin koolitusel, kus põhifookuses oli turundus ja reklaam läbi sotsiaalmeedia. Ja kujutage ette mu rõõmu, kui postkasti saabus õppejõult vihje blogipostituse jaoks - kirjutage Facebookist! Juhused juhused.

Muidugi paneme me kõik tähele tuhandeid reklaame, teemasid jms, mis igalt lehelt vastu terendavad, ent arvatavasti ei mõtle me enam isegi nende eesmärkidele või mõjudele - see kõik on tavaline. Täna aga avanes minu ees kogu see maailm ja sebimine postituste taga. Millised hirmsad summad kuluvad nende populaarsuse tõstmiseks; kui orienteeritud on see kõik sellele, et inimesed rahakotirauad avaksid ja kogu oma aja erinevatel lehtedel tuhnides viidaksid. Samas ei saa väita, et inimeste sotsiaalmeedia ära kasutamine nii oma äri edendamiseks kui ka isikliku ego silitamiseks oleks läbinisti halb asi. Küsimus on muidugi selles, kui nutikalt seda tehakse, sest mõnikord tabab menu ihalejaid hoopis vastupidine - pidevad midagi pähe määrivad postitused ärritavad ja võrgutava pardinäoga peeglisse vahtivad poolpaljad neiud saavad hoopis negatiivset ja halvemal juhul lausa ohtlikku tähelepanu.

Lisaks reklaamieesmärkidele mõjutab Facebook ka inimeste suhteid rohkem kui kunagi varem. Nii positiivses kui ka negatiivses mõttes. Ühest küljest on ju imeline, et vestlemine sugulastega Ameerikas pole kunagi nii lihtne olnud, ent samas taandub üha rohkem personaalne suhtlemine tuimale ekraanivahtimisele. Miks peaks raha ja kallist aega raiskama kohvi ja autosõidu peale, kui tuttavate tegemised on kõigil teada reaalajas, vürtsitatud piltide ja kommentaaridega? Kas siis on üldse veel mõtet pingutada selle nimel, et sõpru füüsiliselt näha? Küll kuskil poes ringi tormates trehvatakse. Mõnes mõttes kadestan oma pea 90-aastast naabrinaist, kes siiamaani sõbrannadega kohvitamas ja uudiseid vahetamas käib. Samas imeb digimaailm sisse üha vanemaid inimesi, isegi minu enda 70-aastane vanaema passib ööd ja päevad Facebookis ning Rate'is!

Vahel mõtlen ka sellele, kui paljud romantilised suhted on Facebookist mõjutatud, oma kallimat jälitatakse isegi aastate taha, mis tekitab armukadedust ja tülisid. Kuuleme ju tihti, et Mari ja Jüri läksid lahku, sest Mari leidis Jüri kontolt ebasobivaid sõnumeid või Jürile ei olnud mokkamööda Mari viimased peopildid. Ei saa eitada, et Facebook mõjutab meie igapäevaelu paljudel erinevatel tasanditel.

Üritagem kõik ikka ka sõpru päris elus meeles pidada ja tuhandetest reklaamidest läbi närides tähtsat infot leida. Liigset draamat ja taustamüra on meie tegemistes juba piisavalt, miks siis seda veel kunstlikult juurde tekitada.

Kohvitamiseni,
Liisi

No comments:

Post a Comment